021-79147

واردات کالا از اوکراین به ایران

جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم اقتصادی-تجاری اوکراین بشمار می رود. در سال ۲۰۱۷ سهم ایران از جمع کل تجارت خارجی اوکراین بیش از ۳/۱% بوده است (هجدهمین کشور از جمع کشورهای واردکننده از اوکراین و هشتم از نظز سالدو موثبت در تجارت خارجی اوکراین).

در سال ۲۰۱۷ حجم تجارت فی مابین به ۶۲۲ میلیون دلار رسیده است.

واردات کالا از اوکراین به ایران
واردات کالا از اوکراین به ایران

افزایش تبادلات کالا به خصوص صادرات محصولات کشاورزی به جمهوری اسلامی ایران نشانگر راه حل مقطعی حساب های بانکی بین شرکت های اوکراینی و ایران می باشد. در همین حال، پرسش مهم امتناع شرکت های اوکراینی برای ورود به معاملات مستقیم تجاری با شرکای ایرانی و استفاده از راه حل هایی مناسب تر و استفاده از کشورهای ثالث و شرکت دریایی ایران به عنوان واسطه می باشد. از جمله این کشورها ترکیه، چین، امارات متحده عربی، گرجستان، لبنان و آذربایجان است.

این جدول حجم مبادلات تجاری بین دو کشور اوکراین و ایران را در طول سالهای ۲۰۱۷-۲۰۱۵ نشان می دهد(ارقام به میلیون دلار می باشند )

آنچه شامل واردات اوکراین از ایران می شود به طور کل محصولات پتروشیمی، دارو و مواد غذایی (سبزیجات فرآوری، میوه های خوراکی و آجیل، مرکبات) است.

[animate animation=”pulse” duration=”3″]

[aparat id=”QNF3U” width=”400″]
[/animate]

پس از لغو تحریم های بین المللی و یکجانبه علیه برنامه هسته ای ایران، سازمان های دولتی جمهوری اسلامی ایران و شرکت های انرژی در حال بررسی امکان سرمایه گذاری در پالایش نفت و پتروشیمی دیگر کشورهای  از جمله اوکراین می باشد.

شرکت های ایرانی علاقه زیادی به اجاره زمین های کشاورزی اوکراین با هدف کشت محصولات کشاورزی، به ویژه غلات و پس از آن ارسال به جمهوری اسلامی ایران نشان می دهند.

در همکاری های اقتصادی-تجاری و سرمایه گذاری بین اوکراین و جمهوری اسلامی ایران عدم وجود کانال های مستقیم پرداخت بین بانکی بین اوکراین و جمهوری اسلامی ایران، که موجب  استفاده از شرکای تجاری اوکراین و ایران و واسطه های مالی از کشورهای ثالث تاثیر منفی می گذارد.

[animate animation=”pulse” duration=”3″]

[news_box style=”3″ display=”category” title=”کالاهای صادراتی اوکراین” link_target=”_blank” category=”658″ count=”20″ show_more=”on” header_background=”#1e73be”][/animate]