021-79147

چرا تجارت با اوکراین ؟

چرا تجارت با اوکراین ؟

چرا تجارت با اوکراین ؟

چرا تجارت با اوکراین ؟

چرا تجارت با اوکراین ؟

به جرات می توان گفت که بازار اوکراین یکی از بکرترین ومستعد ترین بازارها، برای تولیدات ایرانی می باشد. در مبادلات تجاری اوکراین با دیگر کشورهای جهان، متاسفانه سهم ایران در این بازار پر رونق بسیار ناچیز است. شاید یکی از دلایل عمده جذابیت تجارت با اوکراین نزدیکی نسبی این دو کشور و امکان حمل و نقل به طرق مختلف می باشد، ترانسپورت کالا از اوکراین به ایران و یا بالعکس، با توجه به شرایط می تواند هوایی، زمینی و یا دریایی باشد. از طرفی دیگر حضور تجار و تولیدکنندگان ایرانی در اوکراین می تواند نوید بخش تجارت آزاد با همه کشورهای اروپایی در شرایطی بهتر و مطمئن تر باشد. مقامات اوکراین که با امضای قرارداد همکاری های تجاری اوکراین با اروپا، اولین گام اصلی را برای پیوستن به اتحادیه اروپا برداشته اند، خود را آماده می کنند که در آینده ای نزدیک عضوی از اتحادیه اروپا باشند. در این راستا و با وجود مشکلات جدایی طلبان شرق اوکراین، اقدامات اصلاحی مورد نیاز در این کشور آغاز شده است.

روابط دوجانبه تجاری با ایران

جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم اقتصادی-تجاری اوکراین بشمار می رود. در سال ۲۰۱۶ سهم ایران از جمع کل تجارت خارجی اوکراین بیش از ۹۳/۱% بوده است (چهاردهمین کشور از جمع کشورهای واردکننده از اوکراین). در سال ۲۰۱۶ ازلحاظ میزان تفاوت واردات و صادرات دربین شرکای تجاری خارجی اوکراین،ایران چهارمین کشوربشمار می رود.

فواید تجارت با اوکراین

فواید تجارت با اوکراین

در سال ۲۰۱۶ حجم تجارت فی مابین برای اولین بار در ۵ سال گذشته افزایش یافته است و به ۷۴۵ میلیون دلار رسیده است که ۳۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. افزایش تبادلات کالا به خصوص صادرات محصولات کشاورزی به جمهوری اسلامی ایران نشانگر راه حل مقطعی حساب های بانکی بین شرکت های اوکراینی و ایران می باشد. در همین حال، پرسش مهم امتناع شرکت های اوکراینی برای ورود به معاملات مستقیم تجاری با شرکای ایرانی و استفاده از راه حل هایی مناسب تر و استفاده از کشورهای ثالث و شرکت دریایی ایران به عنوان واسطه می باشد. از جمله این کشورها ترکیه، چین، امارات متحده عربی، گرجستان، لبنان و آذربایجان است.

چرا تجارت با اوکراین ؟
چرا تجارت با اوکراین ؟

اقلام عمده صادرات اوکراین به ایران از محصولات کشاورزی از جمله غلات و روغن های گیاهی می باشد. علاوه بر این، تولید کنندگان داخلی که به طور سنتی یک موقعیت قوی در بخش تولید صنعتی را اشغال کردند. به عنوان مثال،می توان مجموعه دولتی ساخت توربین های گازی زوریا ماشپروئکت و ОАО انجمن علمی و تولیدی سومی با نام میخائیل فرونزه که یکی از اصلی ترین عرضه کنندگان تجهیزات بخش انرژی و نفت و گاز، به خصوص توربین های گازی به جمهوری اسلامی ایران می باشد را نام برد. اوکراین و ایران در حال پیاده سازی پروژه هواپیما ی AN-۱۴۰-۱۰۰ می باشند که طرف اوکراینی در این پروژه شرکت دولتی آنتونوف، شرکت دولتی ایوچنکو پروگرس، شرکت “موتور سیچ”، شرکت تولید دولتی حمل و نقل هوایی خارکف (HDAVP) و از ایران، شرکت صنعتی ساخت هواپیما ایران “HESA”، شرکت هواپیما ایران – “صنایع هواپیمایی ایران” می باشند.

آنچه شامل واردات اوکراین از ایران می شود به طور کل محصولات پتروشیمی، دارو و مواد غذایی (سبزیجات فرآوری، میوه های خوراکی و آجیل، مرکبات) است. بر اساس نتایج حاصله از سفارت در سال ۲۰۱۶ شرکت های پیشرو اوکراین از جمله “Interpipe” “TMP”، “MHP”، “Roshen” و “خدمات گوشت” قراردادهایی به ارزش بیش از ۶۰ میلیون دلار بمنظور عرضه محصولات داخلی به جمهوری اسلامی ایران امضا کردند.

پس از لغو تحریم های بین المللی و یکجانبه علیه برنامه هسته ای ایران، ساختار های دولتی جمهوری اسلامی ایران و شرکت های انرژی در حال بررسی امکان سرمایه گذاری در پالایش نفت و پتروشیمی دیگر کشورهای از جمله اوکراین می باشد. شرکت های ایرانی علاقه زیادی به اجاره زمین های کشاورزی اوکراین با هدف کشت محصولات کشاورزی، به ویژه غلات و پس از آن ارسال به جمهوری اسلامی ایران نشان می دهند.

در همکاری های اقتصادی-تجاری و سرمایه گذاری بین اوکراین و جمهوری اسلامی ایران عدم وجود کانال های مستقیم پرداخت بین بانکی بین اوکراین و جمهوری اسلامی ایران، که موجب استفاده از شرکای تجاری اوکراین و ایران و واسطه های مالی از کشورهای ثالث تاثیر منفی می گذارد.